Økologi er heldigvis blevet noget der bliver talt mere og mere om, og som hele tiden får mere fokus. Det er både medierne, regeringerne og ikke mindst butikkerne der virkelig slår et slag for økologien, og der er hele tiden udviklinger på markedet. Der er eksempelvis flere dagligvarekæder, der gør mere ud af at skilte med deres økologiske varer og have et større udvalg end tidligere – og ikke kun i frugt og grøntafdelingen.

Økologi er overalt

Det er dog meget vigtigt at vi ikke tænker økologi i kasser, og kun forbinder det med mad, hvilket diskursen desværre lidt er i mediebilledet. Når der tales om økologi er det næsten altid mad og drikkevarer, der er på tapetet. Æg, frugt, kød, mælk og lignende er ofte det der fremhæves, når der snakkes om økologi.

En ting der også er begyndt at fylde lidt, men som bør fylde meget mere, er det tøj vi går i. Tøjindustrien har kun i meget lille grad taget økologien og bæredygtigheden til sag. Bare se på de sager der netop har været, hvor der bliver brændt gigantiske mængder af tøj af, fordi det ikke er blevet solgt. Hverken godt for miljøet i forhold til afbrænding og slet ikke i forhold til at det er produceret til ingen verdens nytte.

Der er heldigvis et stigende antal af tøjproducenter  der bruger økologiske stoffer i deres produktionen, men hvis man ser på markedet som en helhed, er det stadig et fåtal af de større mærker, der kan brøste sig af at have en økologisk og bæredygtig produktion.

Indtil markedet (altså alle os forbrugere), står sammen og kræver bæredygtighed eller politikerne sætter nogle grænser og regler, er der ikke meget der tyder på at de store virksomheder vil leve op til det ansvar, som de burde. Dette er altså et opråb til alle. Så snart det kan vælges økologisk så gør det. Hvis efterspørgslen på økologiske produkter stiger, har producenterne også endnu mere grund til at producere det, da de følger efterspørgslen.