At uddele reklameartikler er en af de bedste måder til at forblive i top of mind af både gamle, nuværende og potentielle kunder på. I denne artikel får du gode råd til, hvordan du kan bruge reklameartikler til at markedsføre din virksomhed på den bedste og mest effektive måde. Mulighederne er mange og det er nemt at fare vildt.

Kan du huske de dage, hvor virksomheder trykkede deres virksomheds logo på stort set alt? Kuglepenne, musemåtter, kaffekopper og endda sokker. Gaverne du modtog var en lækker taske med en kuglepen, en t-shirt og en chokoladebar – alt sammen påtrykt virksomhedens logo.

Det står ikke helt så slemt til længere, som nogle virksomheder dengang gjorde det til, men reklameartikler bliver stadig brugt flittigt og er for mange virksomheder en af nøglestenene i deres markedsføringsstrategi – og dette med god grund. Gjort rigtigt kan reklameartikler og kundegaver nemlig tilføre din virksomhed rigtig meget værdi.

Her er nogle tips i forbindelse med at vælge og bruge reklameartikler i forbindelse med din virksomhed.

Hvilke reklameartikler bør du give væk?

Stort set alt kan i bund og grund fungere som en reklameartikel. Nogle af de mest brugte og succesfulde reklameartikler er blandt andet:

  • Billige kuglepenne og andre skriveredskaber
  • Tøj (t-shirts, caps, løbejakker m.m.)
  • Madvarer
  • Vand på flaske og vandflasker
  • Indkøbsnet i genbrugsstof
  • Kalendere

Skal der logo på?

Der behøver ikke nødvendigvis at være logo på alle reklameartikler, som en virksomhed får produceret. Ofte kan der være mere værdi i at personificere en given ting. Hvis du fx skriver en kundes navn på en lækker kuglepen, en vandflaske eller lignende, kan du være sikker på, at de benytter den og fortæller vidt og bredt om, hvordan de har fået den. I øvrigt kan man sagtens kombinere de to ting. Et lille logo i hjørnet er ok, så længe at personificeringen har den mest prominente placering.

Tøj som reklameartikler

Vær opmærksom på at et logo i mange tilfælde kan afskrække brugeren fra at benytte sig af din reklameartikel. Især hvis du fx får lavet t-shirts, caps, keyhangers og lignende. Overvej derfor at kombinere dit logo med et slogan, som folk kan associere sig med. Det må gerne være noget iøjefaldende, catchy eller på anden måde finurligt. Flere virksomheder benytter sig af denne strategi med stor succes.

Tænk på miljøet

Selvfølgelig skal man være miljøbevidst, men dette punkt omhandler noget helt andet. Nemlig det miljø, som brugeren befinder sig i en købssituation. Se om du kan få lavet reklameartikler, som din kunde bruger i en købsfase. Har du en online virksomhed er musemåtter og USB-sticks fx oplagte, da de bliver brugt – eller befinder sig i brugerens umiddelbare nærhed – når denne overvejer at lægge en ordre.

Flere gode råd?

Har du flere gode råd, er du velkommen til at dele dem med vores læsere herunder.